Foto av Beate Simarud

For å gå i dybden på plager relatert til hofte og lysk, sjekk menyen til høyre.

Hofteleddet består av hofteskål, som er en del av bekkenbeinet, samt lårbeinets (femur) hoftekule. Både hofteskålen og hoftekulen er «kledd» med glatt brusk som sikrer at bevegelser foregår med minst mulig friksjon og motstand i leddets bevegelser. Muskel- og skjelettlidelser er svært utbredt og kan medføre betydelige smerter. Smerter i hoften kan være svært plagsomt og kan gi store problemer med å fungere i daglig- og i arbeidsliv, som igjen vil redusere livskvaliteten. Over 40% av sykefraværet i Norge skyldes plager i muskler og/eller skjelett. Til sammen koster dette samfunnet rundt 72 milliarder årlig. Hoftesmerter kan forekomme i alle aldersgrupper, men hofteslitasje og refererte smerter er ofte plager som er forbundet med aldersøkning. Muskelbetennelser og lyskesmerter forekommer hyppigst hos yngre mennesker og kan ofte være relatert til trening og idrett.

Behandling på Atlasklinikken

Behandlingen hos våre terapeuter er tilpasset alder og diagnose. Behandlingen vil tilpasses til hver enkelt pasient etter det har blitt gjennomført en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Hofte- og lyskeplager kan behandles av kiropraktor, fysioterapeut, osteopat, akupunktør og massør. Trykkbølgebehandling kan også benyttes for å behandle hofte- og lyskeplager spesielt i de tilfeller hvor plagene har vært langvarige. Våre resepsjonister er godt opplært i å oppfatte hvilken behandlingsform som bør iverksettes for din plage. Responderer ikke pasienten som forventet vil terapeuten henvise deg videre internt, eller til annen tilleggsbehandling.

Pasienter med plager relatert til hofte og lysk vil ofte beskrive symptomer som stivhet og nedsatt bevegelighet i området rundt hoften, setet og lysken. Noen ganger kan hofteområdet være uten smerter og enkelte pasienter med slitasjeforandringer i hoften presenterer kun med knesmerter. Hofte-, sete og lyskesmerter kan også komme fra utstrålende smerter fra korsrygg og bekken, derfor er en helhetlig vurdering viktig. Ofte vil benlengden også undersøkes da vi ofte ser en sammenheng mellom hofte-, korsrygg-, bekken- og lyskesmerter og benlengdeforskjell.