Smerter i brystrygg, også kalt interkostalmyalgi, rammer svært mange av oss. Dette er smerter i øvre del av ryggen og mellom skulderbladene. Smertene er i de fleste tilfeller et resultat av funksjonsforstyrrelse i ryggvirvlene mellom skulderbladene, strekk i kapsel mellom ribben og ryggvirvel, eller en muskelspasme. Smertene kan ligge midt i ryggsøylen, eller ut mot en av sidene. Mot siden er det ikke uvanlig at smertene følger ribbene rundt til brystet. Smerter i brystet alene, kan ofte også komme av samme årsak som smerter i brystryggen. Smertene kan i tillegg gå opp i nakken og hodet, eller gi en følelse av nummenhet eller verk i armene. Mange pasienter merker ofte at smertene forverres med vridninger av overkroppen, ved å trekke pusten, løfte armene over skulderhøyde/hodet eller ved å ligge på ryggen. Dette kan være skremmende da disse symptomene er relativt identiske med de som oppstår ved et hjerteinfarkt. Faktisk, så mye som 1/3 av alle pasienter som henvises til akuttmottak ved en hjerteavdeling har brystsmerter som stammer fra muskel- skjelettsystemet. Som regel er det liten grunn til bekymring, men er du i tvil, så oppsøk en primærkontakt (kiropraktor eller lege).

Hvordan stiller vår kiropraktor rett diagnose?

Selv om det ikke finnes noen entydige prøver eller tester som kan benyttes, er det vanligvis en enkel diagnose å sette. Dette blant annet fordi hjerte- og lungesykdom som medfører smerter er enkle å utelukke. Også pasienter med myalgier er ofte tydelig anspent og det belastende pustemønsteret er lett å observere. Mange pasienter sliter med å trekke pusten og man enkelt observere at de plages når de gjør dette. Nedenfor er de klassiske symptomene på brystsmerter fra muskel- og skjelettsystemet sammenliknet med varseltegn på smerter i hjerte (angina) og hjerteinfarkt.

Symptomer relatert til muskel- og skjelettsystemet

• Skarpe, krampaktige smerter i bryst, ofte på den ene siden
• Smerten stråler fra rygg og frem mot bryst, både ensidig og på begge sider
• Konstant verk som kan vare i timer til dager
• Utstrålende smerter og nummenhet i arm eller armer
• Forverring ved bruk av armer, nakkebevegelser eller ved dyp innpust
• Smerten varierer med kroppsstilling (bedre å bøye seg fremover, verre når man retter seg opp, verre av å ligge på rygg etc)
• Tidligere plager med rygg og nakke som er liknende plagene de kommer inn med

Klassiske varseltegn på hjerteinfarkt eller angina

• Sterke, klemmende smerter ofte i et bånd rundt bryst.
• Smerten stråler opp til nakke, hals, kjeve og ut i armen, vanligvis venstre side, men også i høyre
• Pustevansker
• Klam, blek og svettende.
• Høy puls
• Forverres ved fysiske anstrengelser (som for eksempel å gå i trapper o.l)
• Angina varer ofte bare noen minutter, et infarkt vanligvis mer enn 30 min

Bare 20% av pasienter med brystryggsmerter undersøkt ved hjerteavdelinger har hjertesykdom. Flere av disse symptomene kan være til stede uten at et hjerteinfarkt er tilfelle. Kun 20% av pasienter med brystsmerter som blir undersøkt med tanke på hjertesykdom, har faktisk en hjertelidelse. Brystsmertene er som regel ufarlige muskelspenninger og låste ledd i brystryggen som er lett å behandle.