Smerter i bryst og brystrygg

Bryst- og brystryggplager

Smerter i øvre del av ryggen mellom skulderbladene rammer svært mange av oss. Dette er kanskje ikke så rart når vi tenker på alt kontorarbeid som utføres i høyt tempo med runde skuldre, fremoverbøyd hode og anspente armer. Brystryggsmerter sprer seg ofte opp til nakken, ut i skuldre og armer eller frem til brystet, og kan ha mange årsaker. Funksjonsforstyrrelser i brystrygg kan noen ganger også presentere seg som akutte nakkesmerter eller kink i nakken. De vanligste årsakene til smerter i brystryggen er relatert til bevegelse, eller mangel på sådan, spesielt at man blir sittende over lang tid. Forkjølelse o.l. gir også lett stivhet i brystryggen.

Smerter i brystrygg

Smerter i brystrygg, også kalt interkostalmyalgi, er smerter i øvre del av ryggen og mellom skulderbladene. Smertene er i de fleste tilfeller et resultat av funksjonsforstyrrelse i ryggvirvlene mellom skulderbladene, strekk i kapsel mellom ribben og ryggvirvel, eller en muskelspasme. Smertene kan ligge midt i ryggsøylen, eller ut mot en av sidene. Mot siden er det ikke uvanlig at smertene følger ribbene rundt til brystet. Smerter i brystet alene, kan ofte også komme av samme årsak som smerter i brystryggen. Smertene kan i tillegg gå opp i nakken og hodet, eller gi en følelse av nummenhet eller verk i armene. Mange pasienter merker ofte at smertene forverres med vridninger av overkroppen, ved å trekke pusten, løfte armene over skulderhøyde/hodet eller ved å ligge på ryggen. Dette kan være skremmende da disse symptomene er relativt identiske med de som oppstår ved et hjerteinfarkt. Faktisk, så mye som 1/3 av alle pasienter som henvises til akuttmottak ved en hjerteavdeling har brystsmerter som stammer fra muskel- skjelettsystemet. (les mer om: klassiske varseltegn på hjerteinfarkt) Som regel er det liten grunn til bekymring, men er du i tvil, så oppsøk din primærkontakt.

Smerter i bryst og brystrygg

Hvordan stilles rett diagnose?

Selv om det ikke finnes noen entydige prøver eller tester som kan benyttes, er det vanligvis en enkel diagnose å sette. Dette blant annet fordi hjerte- og lungesykdom som medfører smerter er enkle å utelukke. Også pasienter med myalgier er ofte tydelig anspent og det belastende pustemønsteret er lett å observere. Mange pasienter sliter med å trekke pusten og man enkelt observere at de plages når de gjør dette. Nedenfor er de klassiske symptomene på brystsmerter fra muskel- og skjelettsystemet sammenliknet med varseltegn på smerter i hjerte (angina) og hjerteinfarkt.

Behandling av brystryggsmerter

Ved plager i bryst- og brystrygg anbefaler vi en full undersøkelse for å utelukke om årsaken til problemet kommer fra hjerte eller lunger. Det er en svært sjelden årsak til brystsmerter, men det er svært viktig å vite forskjellen. Les mer om symptomer og varseltegn her.

Smerter mellom skulderbladene og/eller i brystet er ofte enkelt å behandle og mange opplever god hjelp hos oss på Atlasklinikken. For brystryggsmerter vil vi ved første behandling anbefale en konsultasjon hos en av våre kiropraktorer. Våre kiropraktorer vil i første omgang prøve å utelukke alvorlige årsaker til brystryggsmertene, dette gjøres ved en grundig undersøkelse. Når dette er gjort vil våre kiropraktorer identifisere sted og årsak til smerten, for så å behandle. Behandlingen vil søke å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem, disse inkluderer:

• Spesifikke, skånsomme leddkorreksjoner
  • Mobiliserende leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Dersom din kiropraktor ser behov for en annen behandlingsform, eksempelvis massasje, vil du bli henvist til en av våre dyktige massører. Vi tilstreber til enhver tid å å finne riktig behandlingsform for din plage og samarbeider tett på tvers av fagdisipliner.

Symptomer relatert til muskel- og skjelettsystemet

• Skarpe, krampaktige smerter i bryst, ofte på den ene siden
  • Smerten stråler fra rygg og frem mot bryst, både ensidig og på begge sider
  • Konstant verk som kan vare i timer til dager
  • Utstrålende smerter og nummenhet i arm eller armer
  • Utstrålende smerter og nummenhet frem mot brystet og/eller mage både ensidig og på begge sider.
  • Forverring ved bruk av armer, nakkebevegelser eller ved dyp innpust
  • Smerten varierer med kroppsstilling (bedre å bøye seg fremover, verre når man retter seg opp, verre av å ligge på rygg etc)
  • Tidligere plager med rygg og nakke som er liknende plagene de kommer inn med

Klassiske varseltegn på hjerteinfarkt eller angina

• Sterke, klemmende smerter ofte i et bånd rundt bryst.
  • Smerten stråler opp til nakke, hals, kjeve og ut i armen, vanligvis venstre side, men også i høyre
  • Pustevansker
  • Klam, blek og svettende.
  • Høy puls
  • Forverres ved fysiske anstrengelser (som for eksempel å gå i trapper o.l)
  • Angina varer ofte bare noen minutter, et infarkt vanligvis mer enn 30 min

Bare 20% av pasienter med brystryggsmerter undersøkt ved hjerteavdelinger har hjertesykdom. Flere av disse symptomene kan være til stede uten at et hjerteinfarkt er tilfelle. Kun 20% av pasienter med brystsmerter som blir undersøkt med tanke på hjertesykdom, har faktisk en hjertelidelse. Brystsmertene er som regel ufarlige muskelspenninger og låste ledd i brystryggen som er lett å behandle.