På innsiden av håndleddet går det muskler, sener, blodårer og nerver som styrer bevegelse og følighet ned til fingrene. Disse er godt beskyttet av en sene i håndleddet som kan beskrives som en tunnel som holder alle disse strukturene på plass. Denne tunellen kalles “karpal tunnel”. Smerten man ofte opplever ved for trang tunnel er grunnet press på nerven “medianus” som går gjennom denne tunnelen. Dette fører til nummenhet og prikking ned til tommel, pekefing og langefinger.

Vår kiropraktor forteller om forekomsten av karpal tunnel syndrom

Karpal tunnel syndrom forekommer relativt sjeldent og affekterer middelaldrende samt at det er langt hyppigere hos kvinner enn menn. Enkelte yrkesgrupper er også mer utsatt. Som frisører, servitører, skribenter og bygningsarbeidere. I tillegg kan gravide oppleve smerter som kan minne om karpal tunnel syndrom. Dette trolig grunnet økt væskeansamling rundt håndledd. Andre årsaker kan være medfødt, leddgikt, betennelser, diabetes eller gamle brudd.

Hvordan vår kiropraktor diagnostiserer karpal syndrom

Diagnosen er som regel lett å stille for en kiropraktor. Dette gjøres ved testing av håndledd samt nærliggende områder som albue, skulder og nakke. Dette fordi nerven medianus kommer fra nakke og passerer de nevnte områder før den ender i fingre.

Behandling av karpal tunnel syndrom

Ved karpal tunnel syndrom søker mange ofte lege. Enkelte leger velger å sette kortisonsprøyte for å lindre smertene. Denne type behandling er symptombasert og retter ikke fokus mot årsaken til problemet. I tillegg til alle bivirkningene, har problemet naturligvis ofte en tendens til å gjenoppstå. Et godt alternativ er å prøve konservativ kiropraktorbehandling. Dette fordi prognosene er svært gode på denne type behandling og mange merker raskt bedring. Behandlingen fokuserer på skånsomme teknikker på håndledd, albue, skulder og nakke som har som formål å øke plassforholdet til strukturene (muskler, sener, blodårer og nerver) gjennom tunnelen. Dermed vil ofte også presset på nerven medianus avta for deretter å forsvinne.

Kiropraktorene på Atlasklinikken har lang erfaring med disse og liknende håndleddsplager og vil undersøke og behandle deg skånsomt og effektiv. Tverrfaglig behandling hos fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør kan i noen tilfeller være nødvendig, vår kiropraktor vil evaluere dette etter en grundig undersøkelse.