For å gå i dybden på plager relatert til armen, klikk på menyen til høyre.

Smerter i armene kan enten komme fra selve armen eller stråle fra nakke– og skulderregionen. Nervene som kommer ut fra nakkevirvlene og går ut i armene kan bli irritert og gi strålesmerter nedover i armen/armene og ofte helt ned i hånden/hendene. Les gjerne mer om hvilke områder nervene fra nakken og brystryggen går til i armene under ryggsøylen og nervesystemet. Veldig ofte er det stramme og/eller irriterte muskler i den lavere delen av nakken og skuldrene som forårsaker de utstrålende smertene til armene.

Flere nyere forskingsartikler viser at pasienter med tennisalbue (lateral epikondylitt) opplever økt toleranse til trykk i det smertefulle området i albuen og mindre smerter ved gripestyrke etter leddkorreksjoner i nakken. Pasientene opplevde også økt toleranse til trykk i det smertefulle området etter leddkorreksjon i brystryggen, dog ingen endring i smerte ved gripestyrke. Forskning viser også at leddkorreksjon av leddene i albuen også har en effekt, det er derimot behov for ytterligere forskning for å kartlegge effekten av leddkorreksjoner nærmere.

Behandling på Atlasklinikken

Det er viktig å få undersøkt armsmertene grundig for å stille riktig diagnose og deretter få riktig behandling. Våre kiropraktorer ved Atlasklinikken har lang erfaring med å undersøke og behandle pasienter som presenterer med armsmerter. Det er også viktig å vite at man kan ha et problem lokalt i armen, for eksempel en tennisalbue (lateral epikondylitt) og i tillegg ha utstrålende smerter til armen fra nakke- og brystrygg/skulderregionen samtidig. Både direkte armsmerter og strålesmerter kan behandles av våre kiropraktorer. Armplager kan også behandles av fysioterapi, akupunktur, osteopati, massasje og trykkbølgebehandling. En grundig undersøkelse på Atlasklinikken vil avdekke hvor smertene kommer fra. Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi vil til en hver tid tilstrebe å gi pasienten riktig behandlingsform. Våre resepsjonister er godt opplært i å oppfatte hvilken behandlingsform som bør iverksettes.