Smerter i arm og strålesmerter

Armplager

Smerter i armene kan enten komme fra selve armen eller stråle fra nakke– og skulderregionen. Nervene som kommer ut fra nakkevirvlene og går ut i armene kan bli irritert og gi strålesmerter nedover i armen/armene og ofte helt ned i hånden/hendene. Veldig ofte er det stramme og/eller irriterte muskler i den lavere delen av nakken og skuldrene som forårsaker de utstrålende smertene til armene.

Flere nyere forskingsartikler viser at pasienter med tennisalbue (lateral epikondylitt) opplever økt toleranse til trykk i det smertefulle området i albuen og mindre smerter ved gripestyrke etter leddkorreksjoner i nakken. Pasientene opplevde også økt toleranse til trykk i det smertefulle området etter leddkorreksjon i brystryggen, dog ingen endring i smerte ved gripestyrke. Forskning viser også at leddkorreksjon av leddene i albuen også har en effekt, det er derimot behov for ytterligere forskning for å kartlegge effekten av leddkorreksjoner nærmere.

Behandling på Atlasklinikken

Det er viktig å få undersøkt armsmertene grundig for å stille riktig diagnose og deretter få riktig behandling. Terapeutene  ved Atlasklinikken har lang erfaring med å undersøke og behandle pasienter som presenterer med armsmerter. Det er også viktig å vite at man kan ha et problem lokalt i armen, for eksempel en tennisalbue (lateral epikondylitt) og i tillegg ha utstrålende smerter til armen fra nakke- og brystrygg/skulderregionen samtidig. En grundig undersøkelse på Atlasklinikken vil avdekke hvor smertene kommer fra. Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi vil til enhver tid tilstrebe å gi pasienten riktig behandlingsform. Våre resepsjonister er godt opplært i å oppfatte hvilken behandlingsform som bør iverksettes.