Hildegunn Sørum Aukner

Medlem av:

• Norsk Kiropraktorforening

Hildegunn Sørum Aukner

Hildegunn er en erfaren kiropraktor, mental trener og nevrocoach. Hun fullførte sin 5 årig mastergrad i kiropraktikk ved Macquaire university i Sydney, Australia i 2008. Her fikk hun prisen som beste klinikker, og har siden den gang jobbet ved flere tverrfaglige klinikker og opparbeidet seg bred og lang erfaring som kiropraktor.

Hun er lidenskapelig opptatt av personlig utvikling og deltar årlig på en rekke kurs og videreutdanninger for å kunne gi pasientene den mest oppdaterte behandlingen og kunnskap. Blant annet har hun gjennomført en rekke ulike kurs innen behandlingsteknikker som gjør henne i stand til å tilpasse teknikker til pasientens behov og tilstand. Hun er en allsidig kiropraktor som behandler pasienter i alle aldre, både med akutte og kroniske plager. Videre besitter hun bred erfaring med bryst- og brystryggsmerter, nakke- og korsryggplager, samt problemstillinger i under- og overekstremiteter. Hildegunn har jobbet mye med musikere, blant annet i den norske opera og ballett og filharmonien. I tillegg har hun jobbet mye med store bedrifter og hjulpet mange ansatte med stress og kontorrelaterte lidelser.

Hildegunn har en spesiell interesse for langvarige og multifaktorielle smertetilstander. I tillegg til sin kompetanse som kiropraktor, har Hildegunn de siste årene videreutdannet seg innenfor mental trening og coaching og er sertifisert nevrocoach. Som nevrocoach kombinerer hun coachingteknikker med kunnskap om hvordan hjernen fungerer, nettopp for å hjelpe pasienten med å skape bevissthet, avdekke begrensende tankemønstre, takle stress, takle smerte og fremme positiv endring og robusthet.

Hun er opptatt av å se hele mennesket, og har gjennom sine 15 år som kiropraktor sett hvordan det psykiske og fysiske henger sammen. Hun jobber ut ifra den biopsykososiale modellen som anerkjenner at helse, smertetilstander og sykdom er et resultat av et komplekst samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer. Stress, søvn, kosthold, relasjoner, indre tankekjør, uhensiktsmessige tanke/føle/adferdsmønstre osv. spiller med andre ord en mye større rolle i ens smertebilde og helsesituasjon enn tidligere antatt.

Som kiropraktor og nevrocoach har hun kunnskapen, erfaringen og verktøyene til å behandle hele mennesket. Langvarig eller tilbakevennende smerter skyldes ofte et sensitivisert og overbeskyttende nervesystem. Tilnærmingen vil derfor basere seg på tiltak som gjør kroppens «alarmsystem» mindre sensitivt.

Ellers er Hildegunn glad i en aktiv hverdag, gjerne i naturen, og har tidligere spilt aktivt håndball og ellers drevet mye med sport. Hun brenner for å spre viktig kunnskap om hjerne og kropp til sine pasienter slik at de kan ta bedre helsevalg på veien til sin optimale helse. Hun er selv mor til to gutter på 10 og 12 år.