Smittevern på Atlasklinikken

By 10. mars 2020 mars 24th, 2020 I media, Nyheter

Atlasklinikken har utarbeidet tydelige retningslinjer for smittevern i forbindelse med koronaviruset. Retningslinjene vi mottar fra Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Kommuneoverlegen følges av alle våre medarbeidere til enhver tid. Det er viktig at alle pasienter respekterer smittevernet, og pasienter oppfordres til å følge anbefalingene de mottar fra resepsjonist og terapeut ved behandling på Atlasklinikken. Vi jobber også etter beste evne med å aktivt informere alle våre kunder gjennom våre sosiale kanaler.

Til info er alle våre klinikker stengt frem til 13. april 2020, les mer her!

Klinikkens retningslinjer for smittevern

• Pasienter blir godt informert om forhåndsregler før de ankommer klinikken. Les mer om våre forhåndsregler for koronavirus og pasientbehandling her.
  • Terapeuter har mottatt detaljert informasjon fra ledelsen på Atlasklinikken om forhåndsregler vedrørende mistanke om smitte og symptomer. Hvis en av våre terapeuter føler seg syk (vanlige sykdomstegn), skal han/hun ikke være tilstede på klinikken før symptomene er helt borte. Hvis symptomene utvikler seg i retning av luftveisinfeksjon/kraftig influensa skal han/hun testes for COVID-19 og deretter isoleres.
  • Våre terapeuter skal ikke reise utenlands, mens innenlandsreiser som ikke er nødvendige skal unngås.
  • Alle terapeutene på Atlasklinikken følger Helsedirektoratets karanteneregler.
  • Kampanjeplakat om vaner som forebygger smitte er godt synlig på alle våre klinikker. Disse er utarbeidet av Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.
  • Klinikken har et ekstremt fokus på forebyggende hygienetiltak og renhold.
  • Desinfeksjon er plassert på behandlingsrom, toalett og resepsjonen.
  • Alle som ankommer klinikken blir oppfordret til å bruke desinfeksjon før og etter behandling. Det anbefales også at telefonskjermer desinfiseres, alternativt at telefonen legges bort under hele besøket.
  • Dørhåndtak, lysbrytere, kaffemaskin, servant, utstyr på skrivebord og andre overflater vaskes og desinfiseres gjennom hele dagen. Registreringsskjema for renhold benyttes til enhver tid.
  • Toalett vaskes og desinfiseres flere ganger per dag, som også loggføres i registreringsskjema.
  • Det er ingen håndhilsning på klinikken.
  • Stoler i venterom er plassert med god avstand fra hverandre, og magasiner og blader er fjernet.
  • Terapeutene skal mellom hver pasient, i tillegg til å bruke desinfeksjon, gjennomføre operasjonell god håndvask i tråd med anbefalingene fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Behandlingsbenk og eventuelle flater vaskes med desinfeksjon mellom hver pasient. Det settes også av lengre tid mellom pasienter for å få tid til disse ekstraordinære hygienetiltak.
  • Arbeidsklær skal byttes hver dag (skjorte og bukse).
  • Håndklær skal ikke benyttes, kun benkepapir som skiftes mellom hver pasient.