Akupunktur for menn

Symptomer og plager i forbindelse med reproduksjon og underliv har til tider vært et stort tabu. Kvinners plager i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalder har blitt mer opplyst i moderne tid, blant annet gjennom økt likestilling på andre områder av samfunnet. Holdninger til menns plager med reproduksjon, fertilitet, seksuell prestasjon samt vannlating har ikke gjennomgått en like stor transformasjon, og er fortsatt noe tabubelagt.

De vanligste plagene menn kan ha i forbindelse med reproduksjon og vannlating er forstørret prostata, prostatitt, erektil dysfunksjon, infertilitet og prematur ejakulasjon.

Prostata, eller blærehalskjertelen, sitter rett under urinblæren. Forstørret prostata kan enten være ondartet (kreft), eller godartet. Godartet prostataforstørrelse forekommer hos de aller fleste menn, og blir sett på som en naturlig del av aldringsprosessen. Det kan allikevel gi symptomer som er plagsomme for den enkelte, og som er verdt å behandle for å gi økt livskvalitet. Prostatitt er en betennelse i prostata som kan være akutt eller kronisk, og vil hovedsakelig gi symptomer som smerter i nedre del av magen, samt smerter eller andre problemer i forbindelse med vannlating. Er plagene akutte har du sannsynligvis en bakterieinfeksjon som må undersøkes av lege. Akupunktur kan brukes som støttebehandling i dette tilfellet. En kronisk prostatitt er ikke nødvendigvis bakteriell, og man kan oppleve at symptomene varierer med ”dårlige perioder” og relativt gode perioder.

De vanligste seksuelle plagene er erektil dysfunksjon, prematur ejakulasjon og infertilitet. Erektil dysfunksjon eller impotens er en redusert evne til å oppnå ereksjon. Dette kan være relatert til medisinske årsaker, men like ofte psykiske faktorer som prestasjonsangst og problemer med intimitet eller fysiske sykdommer. Det rammer som regel menn i høyere alder, men det trenger ikke å være en naturlig konsekvens av aldring. Prematur ejakulasjon er redusert seksuell utholdenhet, og kan være assosiert med psykiske påkjenninger. Mannlig infertilitet kan stamme fra deformerte sædceller, eller at sædcellene ikke svømmer godt nok. Begge deler er relativt vanlig, men det kan først betegnes som infertilitet når det samtidig er nedsatt mengde av friske sædceller. Akupunktur kan hjelpe i begge tilfeller.

Akupunktur og manneplager

Plager i underlivet kan være et sensitivt tema for mange, og som ved alle behandlinger på Atlasklinikken behandles alle opplysninger konfidensielt . I akupunkturbehandlingen benyttes tynne nåler som settes i akupunkturpunkter som er relevante for dine plager. Det finnes ikke punkter i kjønnsorganer eller i umiddelbar nærhet av disse. Typiske punkter som stimuleres med nåler er i underkant av navlen, i hodet, nederst på leggene og i korsryggen. Du vil også alltid beholde undertøyet på. Akupunktur er ansett som en smertefri og effektiv måte å behandle plager i mannens underliv, og med svært få bivirkninger sammenlignet med andre behandlingsformer.

Når du kommer på Atlasklinikken vil akupunktøren først prate med deg om plagene dine og gjøre undersøkelser for å stille en akupunkturdiagnose. Deretter vil du få behandling, der du ligger og slapper av alene i et rom med nålene i 20-30 minutter. I forskningssammenheng er det vanlig å gi rundt 10 behandlinger. Noen vil trenge færre, og andre vil trenge flere behandlinger, avhengig av individuelle forskjeller, hvor lenge tilstanden har vart og hvordan din respons er på behandling.

Selv om det er svært sjeldent, er det er hensiktsmessig å få avklart at symptomer relatert til disse plagene ikke er et tegn på underliggende sykdom; og selv om akupunktøren raskt vil henvise deg til din fastlege ved slik mistanke, er det likevel anbefalt at man undersøker dette hos primærkontakt i forkant.

Atlasklinikken | Akupunktur for kvinner
Av Step2web As 21 May, 2021
Kvinneplager er sykdommer og tilstander som rammer kvinner. Historisk har kvinners plager vært tabubelagt. Først i mer moderne tid har utfordringer i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalderen blitt mer vanlig å snakke om, og det forskes stadig mer på hvordan menn og kvinner er forskjellige.
Atlasklinikken | Søvnproblemer og insomnia
Av Step2web As 21 May, 2021
Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet.
Atlasklinikken | Lavt energinivå
Av Step2web As 21 May, 2021
Akupunkturens hovedfokus er alltid balanse. I forhold til energinivået er det snakk om balanse mellom hvile og aktivitet. Med alle kravene det moderne livet stiller til enkeltindividet er det lett å bli revet med og etterstrebe en urealistisk perfeksjon på for mange områder.
Atlasklinikken | Fordøyelsesproblemer
Av Step2web As 21 May, 2021
Mange sykdommer påvirker fordøyelsessystemet. Noen sykdommer angriper tarmsystemet direkte, mens sykdommer i andre organer kan ha stor påvirkning på næringsopptak. Irritabel tarm syndrom, Morbus Crohn, Ulcerøs kolitt, cøliaki, laktoseintoleranse og andre matallergier er eksempler på sykdommer som går direkte på tarmsystemet.
Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Atlasklinikken | Akupunktur og migrene
Av Step2web As 20 May, 2021
Mange assosierer migrene med hodepine, men det kan også være følgetilstander som kvalme, oppkast, lys og lyd ømfintlighet samt tale- eller synsforstyrrelser som kan komme i forkant av selve hodepinen.
Vis mer