Triggerpunktsmassasje

Brukes ofte som en del av behandlingen for å få best mulig resultat ved ulike smertetilstander. Triggerpunktsbehandling kan man få både ved klassisk massasje og idrettsmassasje, behov for dette avgjøres i behandling og tilpasses deretter det aktuelle området.

Triggerpunktsmassasje

Hva er triggerpunkter?

Triggerpunkter er beskrevet som hyperirriterte områder i muskulatur som er tilknyttet følbare, harde og stramme punkter i muskelfibrene. Vi kaller de muskelknuter, et misvisende begrep da en muskel ikke kan slå knute på seg, men den kan bli så stram og anspent at den får et midtpunkt som kjennes ut som en knute. Disse gir ofte smerter i kroppen, vi merker dem spesielti nakke, skulder, rygg og hode. Det kan f.eks. føles ut som noen stikker en kniv inn øverst ved skulderbladet, et veldig typisk område for triggerpunkter. Hvis terapeuten ikke har god nok kunnskap om kroppens anatomi og hvilke “refererte smerter” de kan gi, er de lett å overse. Disse behandles med trykk og press rundt og rett på punktene etter at musklene er godt knadd opp.

Hvordan oppleves triggerpunktsmassasje?

Triggerpunktsbehandling er utrolig effektivt for å løse opp knuter og spenninger i muskulatur. Det kan oppleves som ubehagelig der og da, men massasjeterapeuten er veldig nøye med at man har en åpen dialog underveis slik at man ikke overskrider pasientens smertegrense. Etter 1-2 slike behandlinger er det merkbar forbedring, og mange føler at knutene har sluppet taket. Spesielt de med spenningshodepine har dratt stor nytte av slik behandling.

Atlasklinikken | Fordeler mer massasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Det er ingen tvil om at massasje gjør godt for både kropp og sjel. Selv om man er sunn og frisk kan man fint ta en klassisk massasje behandling 1 gang i måneden som ren vedlikehold, velgjørende er det uansett.
Atlasklinikken | Segmentmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Segmentmassasje er en massasjeform hvor det jobbes uten krem og olje, altså på tørr hud. Terapeuten jobber både med raske og rolige bevegelser/grep uten å stoppe opp under behandlingen, og jobber med myoser eller triggerpunkter. Det er en kraftig behandling.
Atlasklinikken | Koppingmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Kopping kan brukes ved langvarige eller akutte muskelsmerter, overmuskelknuter/triggerpunktbehandling, ved fortetninger i bindevev og leddsmerter i f.eks. hofter og skuldre. Kopping får fart på sirkulasjonen, løsner opp i bindevev, senker spenninger i muskulatur og bidrar til bedre utrensking av avfallsstoffer.
Atlasklinikken | Idrettsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Man behøver ikke å være idrettsutøver for å benytte seg av idrettsmassasje. De typer skader man behandler med idrettsmassasje er ofte forårsaket av langvarig dårlig sittestilling og/eller holdning, belastningsskader som følge av repetitiv og ensidig bevegelse på jobb, eller rett og slett snubling og fall.
Atlasklinikken | Gravidmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Gravidmassasje er en behagelig og avslappende massasje som er tilpasset hver enkelt. Teknikken er i prinsipp den samme som ved klassisk massasje, men tilpasset en gravid kropp. Den gravide ligger på siden og er godt støttet av puter. Behandlingen har ekstra fokus på ben, føtter, og korsrygg.
Atlasklinikken | Bindevevsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Bindevevsmassasje, også kalt segmentmassasje er en rehabiliterende massasjemetode som brukes ved mange ulike tilstander/sykdommer. Bindevevsmassasjen er en vitenskapelig utprøvd massasjeform som ble utviklet av leger og fysioterapeuter ved Universitetssykehuset i Freiburg på 1930-tallet.
Vis mer