Smerter som har vedvart over 3 måneder betegnes som kroniske. Betegnelsen kronisk handler derfor om tidsforløp og ikke nødvendigvis om prognosen. De oppstår oftest som følge av langvarig over‐ eller feilbelastning eller ved akutt nakkeskade. Smertene og symptombilde er ofte svært sammensatt, og kan over tid gi smerter mellom skulderblad, utstrålende smerter til skulder og/eller arm, prikking og nummenhet i armer og fingre, svimmelhet, hodepine, ansiktssmerter, nedsatt konsentrasjon og økt trettbarhet.

Våre kiropraktorer gjennomfører ortopedisk og nevrologisk undersøkelse for å kartlegge problemstillingen. Ved å teste nervenes evne til å gi svar på hudfølelse, muskelstyrke, muskelreflekser, vibrasjon, koordinasjon m.m., vil vår kiropraktor være i stand til å finne årsaken til problemet. I langvarige nakkesmerter er det viktig å normalisere funksjonen i leddene og musklene i ryggsøylen da et område med langvarig smertestimuli og nedsatt funksjon ofte stivner til og får nedsatt bevegelse, som over tid kan gi flere av symptomene nevnt ovenfor. Ved å normalisere funksjonen i ledd og muskler stimuleres området til å fungere mer normalt. Stimuleringen som skjer ved en ledd korreksjon er rettet mot at nervereseptorer (mekanoreseptorer) aktiviseres og hemmer smerteimpulser (nociceptorer). Som nevnt overfor, jobber kiropraktorer hovedsakelig med nervesystemet.

Undersøkelse for dine kronisk nakkesmerter

Vår kiropraktor vil gjennomgå en grundig anamnese og undersøkelse for å kartlegge ditt sammensatte symptombilde for å best kunne iverksette den mest effektive behandlingsformen for dine plager. I kroniske tilfeller er det ofte viktig å kombinere flere tiltak parallelt, det vil si at man inkluderer ledd-korreksjoner, øvelser, ernæring og tilpasninger på arbeid inn i behandlingsplanen. Skulle likevel andre behandlingsformer som for eksempel fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje vise seg å være mer effektivt enn kiropraktorbehandling vil vår kiropraktor henvise deg videre. Uteblir resultatene vil våre kiropraktorer kunne henvise deg videre til spesialist om nødvendig.