Når bør du oppsøke en kiropraktor etter en nakkeskade?

• Tidlig konsultasjon kan redusere senvirkninger som ofte oppstår ved nakkeskader.
  • Når du ikke blir raskt bedre, eller du lurer på om noe er galt med nakken.
  • En kiropraktor kan henvise til nødvendig røntgen undersøkelse, CT eller MR, eller henvise til spesialister hvis dette viser seg nødvendig.
  • Forskning har vist at pasienter med nakkesmerter har god nytte av behandling hos kiropraktor, og det er god dokumentasjon for at kiropraktikk har bedre effekt enn andre konservative behandlingsformer.

Hva skjer hos vår kiropraktor?

Kiropraktorens første oppgave er å utelukke alvorlige årsaker til smertene. Dette gjøres ved en grundig undersøkelse. Når undersøkelsen er gjort vil vår kiropraktor identifisere sted og årsak til smerten, for så å behandle. Konservativ behandling hos kiropraktor har som mål å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet. Behandlingen vil etter en totalvurdering bli individuelt tilpasset hver enkelt. I tilfeller hvor andre behandlingsformer vil være mer effektivt for den enkelte vil kiropraktoren henvise til fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør. En kiropraktor anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem, disse inkluderer:

• Spesifikke leddkorreksjoner
  • Mobiliserende leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Hva kan du gjøre selv når du har nakkesmerter?

• Kontakt kiropraktor for råd
  • Kalde omslag (is)
  • Betennelsesdempende medikamenter ved akutt nakkekink
  • Hold nakke varm ellers
  • Akutte nakkesmerter er sjeldent alvorlig, bare smertefullt.
  • Hvil nakke (smertefri stilling) noen ganger i løpet av dagen
  • Gjennomfør enkle øvelser