Hofteslitasje blir også noen ganger kalt coxartrose. Slitasjeforandringer forekommer hyppigst i hofteleddet av alle ledd i kroppen. Slitasjegikt er en nedbrytende tilstand som ødelegger og bryter ned leddet og leddbrusken. I starten er det leddbrusken som sakte brystes ned. Den glatte overflaten som er mellom hofteskåla og lårbeinets hoftekule vil etter hvert bli ujevn. Ved gange oppstår «gnisninger» i leddet, noe som gir smerter. Etter hvert vil det bli forkalkninger, bevegeligheten blir dårligere og leddet blir stivere. Mange pasienter vil ofte merke nedsatt bevegelighet og smerter når de sitter med hoften bøyd, bøyer knærne opp mot magen og når de vrir hoften innover og utover. Dette er fordi disse bevegelsene ofte vil irritere bløtvev og brusk i området som sender smertesignaler til hjernen.

Disse plagene varierer i intensitet og lokasjon samt at de også kan være vær betinget. Smertene er ofte verst om morgenen og mange merker ofte plager i starten og slutten av en aktivitet. Gange er ofte noe som plager pasienter med hofteslitasje og dette vil ofte føre til nedsatt livskvalitet. Hos eldre ser man ofte slitasjeforandringer på røntgenbilder, men bare en liten andel av disse pasientene har symptomer. Altså, slitasjegikt påvist på røntgen er ikke ensbetydende med store plager eller plager i det hele tatt. 90 % av pasientene over 65 år som klager over hoftesmerter, har slitasje i hofteleddet.

Behandling på Atlasklinikken

Kiropraktorene på Atlasklinikken kan henvise til røntgenundersøkelse om nødvendig, og behandle plagene skånsomt og effektivt. Selv om hofteslitasje ikke blir kurert, vil man gjennom behandling hos kiropraktor kunne redusere smertene betraktelig. Vi ser ut av erfaring at mange pasienter med hofteslitasje opplever mindre plager og smerte ved å bedre funksjonen i hofteleddet, korsryggen og bekkenet. I mange tilfeller vil kiropraktoren henvise deg til smertelindrende behandling hos fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør. Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter og du har derfor alle disse tjenestene samlet på et sted.