Mortons nevrom

Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne. Forskning peker på at tilstanden kan henge sammen med bruk av dårlige sko og overbelastning av forfot. Det vanligste stedet hvor Mortons nevrom oppstår er mellom tåballene til tå nummer 3 og 4. Det kan også finnes mellom tåballene til tå nummer 2 og 3.

Mortons nevrom

Årsak til Mortons nevrom

Mortons nevrom kan forekomme når nerven som går mellom metatarsalene i foten og ut til tærne blir utsatt for gjentatt og langvarig trykk og klem, noe som skaper irritasjon i nerven og utløser smerter. Over tid kan en slik irritasjon føre til at nervens polstring (myelin) danner en kul, også kalt nevrom, som igjen klemmer på nerven innenfor. Forskning har vist at de pasienter har en lav tverrbue, høy lengdebue eller bruker trange/høyhælte sko er ofte mer utsatt for å utvikle Mortons nevrom.

Symptomer ved Mortons nevrom

Typiske smerter som pasienter med Mortons nevrom beskriver er brennende smerter i fotsålen som kan stråle ut i tærne. Smertene kommer først ved gange eller når man tar på seg de skoene som er skyld i plagene. Noen klager over at de har følelsen av å gå med en krøllete sokk eller med en småstein i skoen. Senere i forløpet er smertene tilstede hele tiden, og de kan stråle oppover i benet (såkalt «Double crush syndrome») hvor en irritasjon av en nerve i mellom tærne kan begynne å sende smertesignaler tilbake oppover mot ankel, legg og kne. Pasienter som løper mye kan klage over nummenhet i de involverte tær eller smerter som øker med aktivitet, vanligvis lokalisert mellom 3. og 4. tå. Dersom du opplever noen av disse symptomene er det viktig at du får undersøkt dette raskt.

Slik diagnostiseres Mortons nevrom

En kiropraktor vil i førsteomgang som primærkontakt i det norske helsevesen, diagnostisere gjennom en grundig undersøkelse. Behandlingen er ofte rettet mot mobilisering og manipulasjonsteknikker av fotens og ankelens ledd for å optimalisere bevegelse og funksjon, i samspill med bløtvevsbehandling i område. Kiropraktoren stiller diagnosen på grunnlag av en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Ved å grundig undersøke om nerven er irritert kan trykk fra oversiden eller undersiden mellom beina i forfoten, utløses smerter. Det samme skjer dersom forfoten klemmes sammen fra side til side, eller ved å bøye tærne kraftig oppover. Dette kan av og til også utløse et «klikk» (Mulder’s tegn) som er spesifikt for Mortons nevrom. Dersom pasienten får dette undersøkt hos lege så det kan også settes lokalbedøvelse omkring nerven, diagnosen bekreftes ved at smertene midlertidig forsvinner. I enkelte tilfeller kan ultralyd- eller MR-undersøkelse kan bekrefte diagnosen, men disse undersøkelsene er vanligvis ikke påkrevd. Dersom pasienten må henvises til kirurgisk vurdering er det ofte ønskelig med MR-undersøkelse som bekrefter den eksakte lokasjonen til nevromet. Tilstanden bedrer seg vanligvis ganske raskt med behandling, og den lar seg helbrede.

Behandling av Mortons nevrom

Behandlingen er ofte rettet mot mobilisering og manipulasjonsteknikker av fotens og ankelens ledd for å optimalisere bevegelse og funksjon, i samspill med bløtvevsbehandling i område. Forskning har vist at konservativ behandling med fokus på å optimalisere bevegelse og funksjon i fotens og ankelens ledd kan føre til redusert smerter fra nevromet og en bedring hos pasienten.

Prognose ved Mortons nevrom

Mortons nevrom bedrer seg vanligvis ganske raskt med konservativ behandling så prognosen anses som god. Skulle smertene fra nevromet ikke ha tilfredsstillende effekt av konservativ behandling vil pasienten kunne henvises til en vurdering for kirurgi. Kirurgiske inngrep for Mortons nevrom har også god prognose og en sjelden gang kan et nevrom har blitt fjernet ved kirurgi, vokse tilbake.

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Atlasklinikken | Metatarsalgi
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsal hodet.
Atlasklinikken | Severs sykdom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.
Atlasklinikken | Haglunds hæl
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Haglunds hæl/ Haglunds deformitet er betegnelsen på en forandring i hælbeinet (calcaneus) og omkringliggende bløtvevet. En forstørrelse av den beinete delen av hælen, der akillessenen fester, utløser tilstanden. Hos en del pasienter er den øvre/bakre delen av hælbenet mer spiss og prominerende bakover enn vanlig. Dette medfører at det er trangere mellom benet og akillessenen, som forløper like bak hælbenet.
Vis mer