Søvnproblemer og insomnia

Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Selv om det ikke er fastslått hvorfor vi trenger søvn, er det bred enighet om at søvn oppfyller viktige funksjoner. Funksjoner som vi er avhengige av for å fungere normalt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet. Får man ikke nok søvn kan det ha konsekvenser for sårtilheling, reparasjon av skader, hukommelse og andre kognitive funksjoner som besluttsomhet og logisk tenking.

Søvnen følger sykluser som hos voksne varer fra 90-110 minutter. Disse syklusene består av forskjellige faser, som alle har sine funksjoner. Den mest kjente av disse er REM-søvn (rapid eye movement), som kjennetegnes av høy hjerneaktivitet i form av drømmer. For optimal hvile under søvn er man avhengig av en viss tid i dyp søvn, og et visst antall søvnsykluser. Derfor er det anbefalt å sove mellom 7 og 9 timer hver natt.

Akupunktur og søvnproblemer

I akupunkturen ses søvn som en viktig motvekt til dagens aktivitet. Søvnens dybde og varighet må balansere ut intensiteten av hendelser i løpet av dagen. Sinnet, Shen, som er aktivt i løpet av dagen, skal hvile i løpet av natten for å prosessere inntrykk og læring. Vi sier at Hjertet er Sjelens bolig, og siden kinesisk medisin er inkluderende og ikke ekskluderende, omfatter begrepet Shen både tanker, følelser og spiritualitet. Her kan vi se koblingen mellom stress, mistrivsel, depresjon og angst i forhold til søvn. Det som påvirker hjertet, kan også påvirke søvnen vår. Mange hevder for eksempel at de trenger mindre søvn når de er forelsket.

Vi diagnostiserer søvnproblematikk ut i fra om det er problemer med å falle i søvn, om man våkner i løpet av natten, eller om man våkner for tidlig. Vi ser også på tilstedeværelse av drømmer. I tillegg vil akupunktøren spørre om resten av kroppens tilstand, slik som fordøyelsesplager, energinivå, stress, pust, hodepine og øresus. Dette gir oss et bilde av hva som foregår i kroppen. De fleste ubalansene som vi ser i forhold til søvnløshet og søvnforstyrrelser går igjen hos mange. Men noen skiller seg ut, og et grundig intervju vil gi et godt grunnlag for å forstå den individuelle prosessen i akkurat din kropp. Flere tilstander kan påvirke søvnen uten at dette er hovedproblemet. Dette gjelder blant annet pustevansker, hetetokter og svetting, samt smerter. Mange oppsøker også akupunkturbehandling for dette.

Akupunkturbehandlingen består i å sette tynne sterile nåler i akupunkturpunkter. Hvilke punkter som velges avhenger av tilstanden og årsaken til søvnplagene. Punktene som velges for å dempe stress er andre enn de som velges for å roe grubling. Å roe sinnet, Shen, er hovedfokus ved behandlingen, her gjør vi noe med manifestasjonen. Vanlige punkter å bruke for dette er ved håndleddet, i pannen og i nakken. Å gjøre noe med årsaken til problemet vil være sekundærfokuset, og en viktig komponent av behandlingen.

Tips og råd

Det er flere råd som gjelder ved søvnproblemer. Det viktigste kan være å lage gode sovevaner, for eksempel at man legger seg og står opp til samme tid hver dag. Mange råd går også på å roe ned før leggetid, som å ikke bruke for mye tid foran skjermen på kvelden, unngå koffein og hard trening sent på kvelden. Det gjelder å verken være sulten eller å ha spist et stort måltid. Fordøyelsen foregår i flere timer etter at du er ferdig å spise, og kan forstyrre søvnen hvis du spiser for sent.

Selv om det er svært sjeldent, er det er hensiktsmessig å få avklart at symptomer relatert til søvnplager ikke er et tegn på underliggende sykdom; og selv om akupunktøren raskt vil henvise tilbake til fastlegen ved slik mistanke, er det likevel anbefalt at man undersøker dette hos primærkontakt i forkant.

Atlasklinikken | Akupunktur for menn
Av Step2web As 21 May, 2021
De vanligste plagene menn kan ha i forbindelse med reproduksjon og vannlating er forstørret prostata, prostatitt, erektil dysfunksjon, infertilitet og prematur ejakulasjon. Plager i underlivet kan være et sensitivt tema for mange, og som ved alle behandlinger på Atlasklinikken behandles alle opplysninger konfidensielt.
Atlasklinikken | Akupunktur for kvinner
Av Step2web As 21 May, 2021
Kvinneplager er sykdommer og tilstander som rammer kvinner. Historisk har kvinners plager vært tabubelagt. Først i mer moderne tid har utfordringer i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalderen blitt mer vanlig å snakke om, og det forskes stadig mer på hvordan menn og kvinner er forskjellige.
Atlasklinikken | Lavt energinivå
Av Step2web As 21 May, 2021
Akupunkturens hovedfokus er alltid balanse. I forhold til energinivået er det snakk om balanse mellom hvile og aktivitet. Med alle kravene det moderne livet stiller til enkeltindividet er det lett å bli revet med og etterstrebe en urealistisk perfeksjon på for mange områder.
Atlasklinikken | Fordøyelsesproblemer
Av Step2web As 21 May, 2021
Mange sykdommer påvirker fordøyelsessystemet. Noen sykdommer angriper tarmsystemet direkte, mens sykdommer i andre organer kan ha stor påvirkning på næringsopptak. Irritabel tarm syndrom, Morbus Crohn, Ulcerøs kolitt, cøliaki, laktoseintoleranse og andre matallergier er eksempler på sykdommer som går direkte på tarmsystemet.
Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Atlasklinikken | Akupunktur og migrene
Av Step2web As 20 May, 2021
Mange assosierer migrene med hodepine, men det kan også være følgetilstander som kvalme, oppkast, lys og lyd ømfintlighet samt tale- eller synsforstyrrelser som kan komme i forkant av selve hodepinen.
Vis mer