Fordøyelsesproblemer

Fordøyelsesplager kan presentere seg som en rekke symptomer fra fordøyelsessystemet. Selve fordøyelseskanalen består av munnen, spiserøret, magesekken, tolvfingertarmen, tynntarmen, tykktarmen og endetarmen. I tillegg har leveren, galleblæren og bukspyttkjertelen mange viktige oppgaver i reguleringen av næringsopptaket. Hovedoppgaven til fordøyelsessystemet er å sørge for optimalt næringsopptak til kroppens behov. Når dette svikter kan det få konsekvenser for resten av kroppen. Fordøyelsessykdommer som cøliaki kan i enkelte tilfeller oppdages på bakgrunn av en lav blodprosent. Kroppen klarer da ikke ta opp nok næring til å lage alle komponentene som skal til for å ha nok blod.

Sykdommer

Mange sykdommer påvirker fordøyelsessystemet. Noen sykdommer angriper tarmsystemet direkte, mens sykdommer i andre organer kan ha stor påvirkning på næringsopptak. Irritabel tarm syndrom, Morbus Crohn, Ulcerøs kolitt, cøliaki, laktoseintoleranse og andre matallergier er eksempler på sykdommer som går direkte på tarmsystemet. I tillegg kan man oppleve akutte episoder med plager som kan komme av matforgiftning og infeksjoner. Gallestein, gallebetennelse, leversykdommer og diabetes påvirker ikke tarmkanalen direkte, men har allikevel stor påvirkning på fordøyelsen som helhet. Akupunktur kan ikke kurere disse sykdommene, men mange av våre pasienter forteller om lindring av symptomene. Ved mistanke om en av de overnevnte sykdommene, er det er hensiktsmessig å få avklart at symptomer relatert til disse plagene ikke er et tegn på underliggende sykdom; og selv om akupunktøren raskt vil henvise tilbake til fastlegen ved slik mistanke, er det likevel anbefalt at man undersøker dette hos primærkontakt i forkant.

I tillegg til de ovennevnte mer alvorlige sykdommene er det mange som har hverdagsplager som kan ha stor innvirkning på livskvaliteten. Stress kan være en viktig faktor i mange hverdagsplager, i tillegg til lite optimalt kosthold og uregelmessige kostvaner.

Symptomer

Flere symptomer kan oppstå når fordøyelsessystemet ikke fungerer optimalt. Avføringen skal være fast men ikke hard. Diaré, forstoppelse og klebrig avføring er symptomer som forteller at fordøyelsen er i ubalanse. Det viktigste med avføringen er at den er regelmessig. Det vanligste er hver dag, men din individuelle balanse kan være annerledes fra dette. Andre symptomer er oppblåsthet, for mye tarmgass, magesmerter i forskjellige grader, i tillegg til hemorroider. Andre kan plages av kvalme og oppkast.

Akupunktur mot fordøyelsesproblemer

Fordøyelsesplager og akupunktur

Fordøyelsen anses som svært viktig for den generelle helsen av akupunktører. Vårt syn på kroppen setter magen og tarmsystemet i sentrum. Et gammelt kinesisk ordtak sier at god appetitt gir en god prognose, mens dårlig appetitt gir en dårlig prognose. I akupunkturen sier vi at du blir det du spiser. Hvis du spiser mat av god kvalitet og gir kroppen ro til å fordøye, blir alt av den gode næringen tatt opp av kroppen. Et viktig aspekt av fordøyelsen er at den skal sende klar Yang-energi opp til hodet, slik at vi kan tenke klart og oppfatte det som skjer rundt oss. Hvis du opplever at du er tung i hodet og har problemer med konsentrasjon og hukommelse, ser vi ofte dette i sammenheng med fordøyelsen. I den siste tiden har det stadig blitt viet mer fokus til tarmens tilstand i forhold til hvordan hodet fungerer, særlig etter publikasjoner av populærvitenskapelige bøker som sprer denne kunnskapen til befolkningen.

Råd og veiledning

Hvilke råd du burde følge for å gjøre dine plager mindre, avhenger av diagnosen og årsakene til dine plager. Det er allikevel noen generelle råd som kan bidra til å hjelpe mange. Å stresse ned og lære seg å håndtere stress bedre kan ha stor innvirkning på fordøyelsen. De fleste har hørt om ”Fight or flight”-responsen, det moduset nervesystemet er i når man er stresset, men motstykket er mindre kjent: ”Rest and digest”- hvile og fordøyelse. Når man er stresset blir mindre blod sendt til fordøyelsessystemet, og stress kan derfor gi en ufullstendig nedbrytning av maten.

Hvis du mistenker at du er intolerant overfor en matvare kan det være lurt å unngå matvaren i et par uker. Hvis symptomene dine blir bedre eller du blir verre når du prøver å spise matvaren igjen, kan dette være et tegn på at du ikke tåler matvaren, i hvert fall ikke i store mengde.

Atlasklinikken | Akupunktur for menn
Av Step2web As 21 May, 2021
De vanligste plagene menn kan ha i forbindelse med reproduksjon og vannlating er forstørret prostata, prostatitt, erektil dysfunksjon, infertilitet og prematur ejakulasjon. Plager i underlivet kan være et sensitivt tema for mange, og som ved alle behandlinger på Atlasklinikken behandles alle opplysninger konfidensielt.
Atlasklinikken | Akupunktur for kvinner
Av Step2web As 21 May, 2021
Kvinneplager er sykdommer og tilstander som rammer kvinner. Historisk har kvinners plager vært tabubelagt. Først i mer moderne tid har utfordringer i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalderen blitt mer vanlig å snakke om, og det forskes stadig mer på hvordan menn og kvinner er forskjellige.
Atlasklinikken | Søvnproblemer og insomnia
Av Step2web As 21 May, 2021
Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet.
Atlasklinikken | Lavt energinivå
Av Step2web As 21 May, 2021
Akupunkturens hovedfokus er alltid balanse. I forhold til energinivået er det snakk om balanse mellom hvile og aktivitet. Med alle kravene det moderne livet stiller til enkeltindividet er det lett å bli revet med og etterstrebe en urealistisk perfeksjon på for mange områder.
Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Atlasklinikken | Akupunktur og migrene
Av Step2web As 20 May, 2021
Mange assosierer migrene med hodepine, men det kan også være følgetilstander som kvalme, oppkast, lys og lyd ømfintlighet samt tale- eller synsforstyrrelser som kan komme i forkant av selve hodepinen.