Unngå ryggsmerter ved snømåking med disse tipsene

By 6. desember 2018 januar 28th, 2019 Nyheter
Unngå vond rygg ved snømåking

Slik unngår du ryggsmerter ved snømåkingMed vinter følger også snømåking, og da viktig med riktig teknikk, slik at man unngår skader.

En tredel av alle nordmenn har vondt i ryggen på et visst tidspunkt og snømåking er noe som kan øke eller utløse dette. Vi ser ofte at underliggende funksjonsforstyrrelser i ryggen ofte kan utløse smerter ved snømåking eller irritere opp gamle skader.

Man skal også være klar over at det er stor forskjell på hvilke type snø som kommer. Man har alt fra våt og tung snø til lett og luftig. Man bør derfor være bevisst på belastningen ulike snøtyper gir samt teknikkvalg.

I tillegg bør man ta et par forhåndsregler før man velger å begi seg ut på årets første snømåking. Det er viktig å kle seg godt, slik at man holder varmen og beholder fleksibiliteten i de lokale ryggstrukturene som ofte er opphavet til smerte. Det er også viktig å bevege seg litt i forkant, som en lett oppvarmingsøvelse. Dette vil igjen forberede musklene i kroppen og redusere risikoen for skader. Men viktigst av alt er trolig tidsbruken i vår travle hverdag. Ta deg heller god tid og ikke stress. Det er ofte når man har dårlig tid at skader oppstår, og det er ofte da man slurver med teknikk.

Trykk på bildet i artikkelen for å se Norsk Kiropraktorforening sin illustrasjon på hvordan man bør måke snø.

Tips til snømåking:

  1. Ikke utsett måkingen: Ta snøen med en gang den legger seg. Da er snøen lettere og jobben vil ikke bli så tung.
  2. Ta flere tak: Selv om man kan få vekk mye snø med bare ett tak, kan flere små tak minske stresset på ryggen og gjøre arbeidet litt lettere.
  3. Riktig teknikk: Løft med bena og ikke med ryggen. Unngå vridninger med korsryggen og vri heller hele kroppen når du skal lesse av snøen. Dette vil minske stresset på ryggen.
  4. Bruk begge hender: Ved å holde utstyret med begge hender, vil du ha mer stabilitet og mer kontroll.
  5. Varier utstyret: Bruk plastskuffen på løs snø og aluminium eller jernspade på hard snø. Skal mye snø over et stort område måkes, kan den store skuffen brukes.
  6. Ta deg god tid: Som tidligere nevnt er det viktig å ta seg god tid, slik at teknikken kan fokuseres på og unødvendige skader unngås.