Osteopati for hoftesmerter

By 14. november 2014september 17th, 2016Nyheter
Osteopati for hoftesmerter

Hoftesmerter er for mange et vanlig problem som kan gi store smerter og nedsatt livskvalitet. Smertene varier fra diffuse, lokale, svært intense til store bortfall av bevegelse i hofteleddet. De kan komme når du går, står eller sitter på jobb for å fullføre en arbeidsdag. Da vi er helt avhengig av beina våre til å bære oss rundt kan slike smerter påvirke store deler av livet ditt. Men hvorfor får vi vondt?

Dagens samfunn legger til rette for at vi skal kunne utføre flest mulig oppgaver uten og måtte bevege oss eller bruke for mye energi for å gjennomføre dem. Dette er noe som kan føre til at vi beveger oss mindre, og noen ganger så lite at kroppen etter hvert blir vandt til det. Hva skjer da når du plutselig skal begynne å løpe maraton eller ta opp idretten du drev med i ungdomsårene?

Kroppen kan fort si ifra om at aktiviteten du har gjenopptatt går for fort i forhold til det nivået du er på i dag. En måte kroppen kan gjøre dette på, er ved å sende signaler om potensiell vevskade til hjernen som til slutt blir tolket som smerte. Noen ganger er smerte så enkelt at det har kommet som en følge av at du har gjort for mye, for tidlig, for fort, uten at du har latt kroppen tilpasse seg den nye aktiviteten. Mens andre ganger er bildet mer komplisert. Kompliserte tilfeller ser man ofte ved langvarige plager som har utviklet seg over tid, mens akutte smertetilstander ofte har en enklere og mindre komplisert karakter.

Hvilke strukturer i hoften gir smerte?

Når vi ser på hoften og strukturene rundt, er dette en region som er svært kompleks og satt sammen av mange strukturer som skal samarbeide i utførelsen av bevegelse. Smerter i dette området kan komme fra muskler, ledd, nerver samt overførte smerter fra andre regioner som fra buk, korsrygg, bekken og knær. Det er derfor viktig med en grundig undersøkelse for å finne hvilke strukturer som skaper smertene men også for å forstå hvorfor det er akkurat her smertene har satt seg.

Slik undersøker vi hofter

Som osteopat ser vi på sammenhenger i kroppen og prøver å forstå hvordan de forskjellige kroppsdelene og strukturer henger sammen og samarbeider under bevegelse. For oss er det derfor viktig å undersøke den lokale regionen som smertene fremtrer i, men samtidig de omkringliggende strukturene for å få et helhetlig bilde av årsaken. I hoften har vi mange muskler som krysser flere ledd, som for eksempel hofteleddsbøyermuskelen, psoas major. Denne strekker seg fra lårbenet ditt til ryggen og krysser med andre ord over hele bekkenleddet. Denne muskelen har også kontakt med diafragma. Diafragma er hoved innpustmuskelen. Under pusting vil det skje store trykkforandringer i buk og bekken som har mange viktige funksjoner, blant annet hjelpes vene- og lymfesystemet til å drenere avfallsstoffer. Dette er kroppen helt avhengig av for at ny næring og energi skal strømme til området så eventuelle vevskade kan repareres. Med alt dette i bakhodet, ønsker vi å vise at kroppen er komplisert og de forskjellige delene henger sammen. Dette er også årsakssammenhenger osteopatene tar hensyn til for å komme frem til riktig diagnose. Hvis en del av kroppen ikke gjør jobben sin kan dette følgelig påvirke en funksjon et annet sted, og det er dette en vi ønsker å fange opp som osteopater. Derfor vil også en undersøkelse ved hoftesmerter inneholde en undersøkelse av større deler av kroppen og ikke bare det stedet der smertene presenteres. Les mer om hoftesmerter her.

Slik behandler osteopater hofter

Når undersøkelsen har bekreftet en årsakssammenheng kan man iverksette behandling. Behandlingen som utføres hos en osteopat er sammensatt av ulike manuelle teknikker. Vi bruker primært hendene våre til passivt å plassere ledd, muskler og bindevev i posisjoner vi mener er gunstig for å øke bevegelse og lindre smertefølelsen. Osteopater kjennetegnes ofte av å ha en stor verktøykasse av manuelle teknikker. Dette gir oss stor mulighet til å optimalisere hver enkelt teknikk til den enkelte. Det er faktisk slik at alle pasienter er unike og trenger ofte individuell tilnærming for å oppnå ønskelige resultat. Vi bruker alt fra ledd-manipulasjoner med en velkjent ”klikkelyd” til myke posisjoneringsteknikker for å få vev til å slappe av. Ved hoftesmerter vil man jobbe med strukturene vi fant i undersøkelsen som peker seg ut som årsak til dine plager. Se her for flere spørsmål og svar om osteopati.

Til ettertanke

Hvis vi skal gi et tips for en mindre smertefull hverdag vil Atlasklinikken påpeke aktivitet som nøkkelord! Dette innebærer at du velger trapp i stede for heis, gå eller sykle til jobb i stede for bil. I helgene bør du vurdere gåturer i stede for å sitte hjemme i sofaen. Disse enkle tiltakene vil gjøre kroppen din mer motstandsdyktig til de periodene den utsettes for større belastninger. I tillegg finnes det enkle hjemmeøvelser du kan gjøre, disse har Atlasklinikken lagt ut på sin hjemmeside, se her. Får du likevel problemer som ikke går over etter å ha gjort disse aktive tiltakene, har du alltid helsepersonell tilgjengelig på Atlasklinikken med god kompetanse du kan henvende deg til. Så skal vi sammen hjelpe deg og overkomme de problemene som skulle oppstå.