Fordeler med massasje

Det er ingen tvil om at massasje gjør godt for både kropp og sjel. Selv om man er sunn og frisk kan man fint ta en klassisk massasje behandling 1 gang i måneden som ren vedlikehold, velgjørende er det uansett.

I nyere tid ser vi dessverre en økende utvikling av stress, det være seg vanskelige utfordringer på jobb eller i hjemmet, dårlig sittestilling f.eks ved pc hele dagen, traumatiske opplevelser, sykdom, bekymring osv. Stress kan være så mangt, og forårsakes av mange faktorer. Dette setter seg i kroppen og kan gi blant annet stiv og anspent nakke, spenningshodepine, migrene, korsryggsmerter, senebetennelse i håndledd eller skulder – listen er lang. Stress er også ofte en medvirkende årsak til mange sykdommer.

Massasje kan bidra til å håndtere stress

• Reduserer engstelse og uro
  • Forbedrer søvnkvalitet
  • Gir bedre energi
  • Forbedrer konsentrasjonen
  • Stimulerer blodsirkulasjonen
  • Reduserer tretthet/slapphet
fordeler ved massasje

Andre spesifikke fordeler har vist seg:

• Lindrer smerte i f.eks korsygg eller nakke, og gir økt bevegelse i ledd
  • Øker kroppstemperatur og opptak av næringsstoffer
  • Renser kroppen for avfallsstoffer
  • Hjelper med å redusere hevelse etter operasjon/skader
  • Lindrer hodepine og PMS
  • Reduserer avhengighet av medisiner, tabletter (smertestillende)
  • Reduserer høyt blodtrykk og hjerterytme
  • Styrker immunforsvaret ved å stimulere lymfesystemet; forsvarsmekanismen vår mot sykdom
  • Fremmer avslapping og velvære
  • Stimulerer cellefornyelse, reduserer arrvev og strekkmerker
  • Forberede kroppen og påvirker bedre ytelse før sportslig aktivitet
  • Reduserer melkesyre og gir kjappere restitusjon etter sportslig akitivitet
  • Hjelper mot spasmer og kramper
  • Reduserer stress og angst
  • Tilheling av skadet eller sliten muskulatur går raskere
  • Gir sunnere muskulatur og høyere smertetoleranse
  • Forbereder gravide på fødsel ved å mykgjøre muskulatur i hofter og rygg, reduserer hovenhet i ben og føtter pga vann i kroppen
fordeler ved massasjebehandling

Få bedre kontakt med kroppen via massasje

I tillegg til alle disse fysiologiske fordelene er det mange som også føler at det er emosjonelt balanserende; at man føler klarhet og får bedre perspektiv etterpå. Massasje kan gjerne brukes som en form for meditasjon siden man ligger mykt og komfortabelt, hører rolig musikk og har kun seg selv å tenke på. Man kan gå inn i seg selv og kjenne etter hva man egentlig tenker og føler. Kanskje trives man ikke i jobben sin, man er frustrert over sin egen situasjon, eller har et usunnt forhold til noe eller noen. Det er utrolig viktig å lytte til hva kroppen sier, istedet for å bare rase ivei med ti tusen gjøremål om dagen, og kanskje ignorere kroppens faresignaler. Med bedre fokus på egen kropp og sjel får du bedre helse! I noen kompliserte tilfeller finner man underliggende psykosomatiske årsaker hvor stress, samlivsbrudd og annet kan medvirke til fysiske plager. I disse tilfellene vil man ofte samarbeide med psykolog. Atlasklinikken jobber tett med Oslo-Psykologene.

Atlasklinikken | Segmentmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Segmentmassasje er en massasjeform hvor det jobbes uten krem og olje, altså på tørr hud. Terapeuten jobber både med raske og rolige bevegelser/grep uten å stoppe opp under behandlingen, og jobber med myoser eller triggerpunkter. Det er en kraftig behandling.
Atlasklinikken | Koppingmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Kopping kan brukes ved langvarige eller akutte muskelsmerter, overmuskelknuter/triggerpunktbehandling, ved fortetninger i bindevev og leddsmerter i f.eks. hofter og skuldre. Kopping får fart på sirkulasjonen, løsner opp i bindevev, senker spenninger i muskulatur og bidrar til bedre utrensking av avfallsstoffer.
Atlasklinikken | Idrettsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Man behøver ikke å være idrettsutøver for å benytte seg av idrettsmassasje. De typer skader man behandler med idrettsmassasje er ofte forårsaket av langvarig dårlig sittestilling og/eller holdning, belastningsskader som følge av repetitiv og ensidig bevegelse på jobb, eller rett og slett snubling og fall.
Atlasklinikken | Gravidmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Gravidmassasje er en behagelig og avslappende massasje som er tilpasset hver enkelt. Teknikken er i prinsipp den samme som ved klassisk massasje, men tilpasset en gravid kropp. Den gravide ligger på siden og er godt støttet av puter. Behandlingen har ekstra fokus på ben, føtter, og korsrygg.
Atlasklinikken | Bindevevsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Bindevevsmassasje, også kalt segmentmassasje er en rehabiliterende massasjemetode som brukes ved mange ulike tilstander/sykdommer. Bindevevsmassasjen er en vitenskapelig utprøvd massasjeform som ble utviklet av leger og fysioterapeuter ved Universitetssykehuset i Freiburg på 1930-tallet.
Atlasklinikken | Triggerpunktsmassasje
Av Step2web As 21 May, 2021
Triggerpunkter er beskrevet som hyperirriterte områder i muskulatur som er tilknyttet følbare, harde og stramme punkter i muskelfibrene. Vi kaller de ofte muskelknuter. Disse gir ofte smerter i kroppen, vi merker dem spesielti nakke, skulder, rygg og hode.
Vis mer