Cervikogen hodepine

Cervikogen hodepine er og skyldes feilfunksjoner i nakken som gir ensisig hodepine. Den har mange av de samme karakteristikkene som ved migrene og kan følgelig ofte være vanskelig å differensiere. En av forskjellene er at pasienter med cervikogen hodepine ikke responderer på medikamentell behandling. Det er også den hodepinetypen som forstås best og enklest behandles. Det er et syndrom og ingen sykdom. Forekomsten av cervikogen hodepine er vanskelig å anslå da tilstanden har mange ulike definisjoner, men anslagsvis har 15 % av Norges befolkning hodepine som stammer fra nakken. Det er fortsatt uklart om nakkeslengskader er en sentral årsak til denne type hodepine.

Vår kiropraktor forklarer smertebildet ved cervikogen hodepine

Pasienter klager først og fremst over hodepine og i mindre grad over nakkesmerter. Hodepinen og nakkesmertene kan likevel fremprovoseres ved nakkebevegelser og/eller trykk på nakkestrukturer. Hodepinen er typisk ensidig, den er oftest mest uttalt i bakhodet med utstråling mot øyet eller tinning, samt mot skulder og i arm.

Hvordan diagnostiserer en kiropraktor cervikogen hodepine

Tidligere studier antyder at så mange som 1 million nordmenn har eller har hatt migrene, derimot ser vi at mange pasienter som er diagnostisert med migrene og ikke responderer på medikamentell behandling muligens kan ha cervikogen hodepine og følgelig bør få dette undersøkt og effektivt behandlet hos kiropraktor. Cervikogen hodepine er trolig den hodepineformen som responderer best ved behandling hos kiropraktor, ofte ser vi en markant effekt bare etter få behandlinger. Effekten av kiropraktorbehandling ble nylig avdekket i ny studie publisert av kiropraktor på Atlasklinikken. Den er også lett å diagnostisere for en erfaren hodepinespesialist som har god kunnskap om det Internasjonale Hodepine Klassifikasjonssystemet (IHS).

Kiropraktor på Atlasklinikken forsker på cervikogen hodepine

Atlasklinikken har tilknyttet seg kiropraktor og forsker på migrene og cervikogen hodepine Aleksander Chaibi. Nyere forskning viser svært god behandlingseffekt av behandling hos kiropraktor for cervikogen hodepine.