Behandle ankelsmerter

Ankelplager

Akutte skader i ankelen og foten forekommer meget hyppig, og spesielt hyppig i sportssammenheng. Dette oppstår når muskler, sener eller leddbånd utsettes for en plutselig belastning som er større enn det vevet tåler. Akutte skader oppstår oftest som følge av uhell, men kan også skyldes overtrening som over tid svekker skadestedet på forhånd slik at det blir mer sårbart for en akutt skade. Foten og ankelen er spesielt viktig da det er det første punktet som treffer bakken ved de fleste typer aktivitet som for eksempel løping, hopping o.l. En smertefull ankel eller fot vil derfor ofte lettere føre til en ytterligere skade eller at man slår opp den gamle skaden før det har leget seg fullstendig. Forskning viser også til at en av de største risikofaktorene for få en ankelskade er hvis man tidligere har hatt en ankelskade.

Våre terapeuter forklarer ankelleddet

Ankelleddet er et hengselledd og utgjøres av fire ben: skinnbeinet (tibia), leggbeinet (fibula), hælbeinet (calcaneus) og vristbeinet (talus). Leddet gjør det mulig å bøye, strekke, vri og rotere ankelen. Leddet har dermed større bevegelsesfrihet enn et rent hengselledd (for eksempel kneet). Normal bevegelse i ankelleddet er veldig viktig for å opprettholde et normalt gange- og løpemønster.

Ankelleddet har sterke leddbånd på begge sider og disse leddbåndene spiller en viktig rolle for selve stabiliteten i ankelen. På yttersiden av ankelen deler leddbåndet seg i tre deler. Disse binder sammen leggbeinet med vristbeinet og hælbeinet. Båndet på innsiden sørger for forbindelse mellom skinnebeinet og vristbeinet. Leddkapselen forsterker stabiliteten i leddet sideveis. Leddkapselen og leddbåndene rundt ankelen har også en annen viktig oppgave i tillegg til stabilitet. Leddbåndene og leddkapselen sender informasjon til hjernen om hvordan leddene beveger seg og hvor de befinner seg til enhver tid, dette kalles for leddsans eller propriosepsjon. Ved en eventuell skade er det derfor viktig å trene opp denne leddsansen igjen igjennom balanse og koordinasjonsøvelser. Ankelleddene er meget utsatte for skader fordi de er ganske bevegelige og belastes med hele kroppens tyngde. Ankelen og foten er også designet for å være en dynamisk struktur, både bevegelig/dempende og stiv (fraspark, generere kraft etc), det er derfor viktig at foten og ankelen fungerer godt som en enhet.

Det er estimert at nærmere 200 000 nordmenn skader ankelen hvert år. Overtråkk og skade på de ytre leddbåndene i ankelen er den vanligste skade blant idrettsutøvere og utgjør ca 40% av alle skader i fotball, håndball og basketball. Den vanligste skademekanismen er gjennom hva som kalles inversjon, det vil si at man tråkker forkjært slik at foten vris innover og nedover, noe som strekker leddbåndene på yttersiden av ankelen med en betydelig kraft og forårsaker skade. Dette oppstår oftest ved landing etter hopp, vending og løping. Leddbåndene på utsiden av ankelen er svakere enn leddbåndene på innsiden av ankelen og ankelen har større bevegelsesutslag i inversjon enn i eversjon (vri foten utover). Skadeomfanget avhenger av hvor stor del av leddbåndet som blir skadet. Det er sjelden at båndene ryker helt av, vanligvis er det deler av leddbåndet som ryker.

Behandling av ankelskader

Første del av behandling av en ankelskade er rettet mot å begrense mengden av hevelse og blødning. Dette er helt avgjørende for å kunne kutte ned på restitusjonstiden. I denne delen av behandlingen benyttes POLICE-prinsippet. I tillegg vil våre terapeuter benytte enkelte manuelle behandlingsteknikker for å redusere hevelse.

• P – Protection: Beskytte ankelen for å unngå forverring av skaden de første dagen etter skaden har oppstått
  • OL – Optimal Loading: Avlastning av ankelen og gradvis begynne med passiv bevegelse for å fremme restitusjonstiden og for å begynne med å returnere normal bevegelse i leddene etter skaden.
  • I – Ice: Nedkjøling av skadestedet fører til at blodårene trekker seg sammen og hevelse begrenses.
  • C – Compression: Trykkbandasje som strammer rundt ankelen og reduserer hevelse.
  • E – Elevation: Plasser beinet over hjertehøyde for å redusere blodansamling i ankelen.

Oppfølging etter ankelskader

Neste del av behandlingen av ankelskader er gjenopptrening. Dette bør starte allerede etter 2-3 dager og gjøres i samarbeid med kiropraktor eller fysioterapeut. Det er svært viktig at vevet i ankelen stimuleres med trening for å unngå nye overtråkk. Våre kiropraktorer eller fysioterapeuter vil hjelpe deg med å finne passende øvelser. Etter 12-14 dager når smertene har redusert og bevegelsen er bedret vil pasienten være klar for balansetrening for å gjenopprette leddsansen. Dette er like viktig som styrketreningen.

Leddbåndene inneholder reseptorer som gir informasjon om leddets stilling. Nedsatt leddsans fører til redusert evne til å oppfatte at ankelen er i en forkjær stilling som kan føre til et nytt overtråkk. Det er i denne delen av rehabiliteringen det slurves mest, noe som kan lede til nye overtråkk eller lengre skadefravær enn nødvendig. I tillegg til å rehabilitere skaden er det viktig at leddene i foten og ankelen beveger seg som normalt, dette vil igjen normalisere leddsansen og bidra til å forhindre fremtidige overtråkk. Våre terapeuter vil kunne grundig undersøke om leddene i foten og ankelen din beveger seg som normalt og bidra til normalisering av funksjon slik at du raskere blir bra av skaden din.

Behandling på Atlasklinikken

Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi tilbyr i dag kiropraktikk, akupunktur, osteopati, fysioterapi, massasje. For å gi pasienten best mulig behandling vil vi alltid tilstrebe å finne den rette behandlingsformen for nettopp din plage. Alle våre terapeuter er godt kjent med de ulike kompetansenivåene til terapeutene, i tillegg til at resepsjonistene er godt opplært til å oppfatte hvilken behandling som bør iverksettes. Responderer ikke pasienten som forventet, vil terapeutene raskt kunne se om man har behov for annen behandlingsform internt eller annen tilleggsbehandling.