Nakke- og skuldersmerter

Akupunktur mot nakke- og skuldersmerter

Nakke- og skuldersmerter er svært vanlig blant nordmenn. Opp til halvparten av oss vil oppleve dette i løpet av ett år. Nakkesmerter forekommer oftere hos kvinner og forekomsten øker med alderen, men det er ikke uvanlig blant unge i 20-årene. Skuldersmerter har hatt økt forekomst på grunn av mye stillesittende arbeid foran PC. Det er særlig studenter og kontorarbeidere som er utsatt, men det anslås at så mye som 25% av alle eldre har smerter i en skulder konstant. Stress er en viktig faktor i de fleste muskel- og skjelettlidelser, men erfaring viser at særlig nakke- og skuldermuskulaturen er et sted hvor stress setter seg hos mange.

Nakken vår består av 7 virvler med tilhørende ledd, muskler, bindevevsstrukturer og nerver som ligger rundt og mellom virvlene. Skader, overbelastninger eller feilbelastninger av disse komponentene, alene eller samlet kan gi smerter eller plager fra nakken. Det er vanlig at en ubalanse i funksjonen av disse komponentene kan gi smerter og ubehag også i nærliggende områder, slik som hode, skulder eller arm. Disse oppstår av at spent og forkortet muskulatur trekker i senefester og annet bindevev. Derfor behandles og omtales ofte nakke- og skuldersmerter som ett område.

Skulderen er et svært komplekst ledd som i hovedsak holdes til overkroppen ved hjelp av muskler, sener og bindevev. Det er altså mange komponenter som skal fungere for optimal funksjon i skulder, og problemet kan ofte være sammensatt. Det er vanligst å ha spenninger i trapezius, muskelen på toppen av skulderen opp mot nakken, og i den såkalte rotator cuffen, en samling av fire muskler som skal stabilisere hodet på overarmsbeinet inn i leddskålen på skulderbladet.

Symptomer

De vanligste symptomene er stivhet og smerter i nakke og skulder. Det er kanskje vanligere å være stiv i nakken, mens skuldrene kan være mer verkende og vonde. Det er svært vanlig med refererte smerter, altså smerter som man kjenner andre steder enn akkurat i muskelen. Slik kan spenninger forplante seg videre i kroppen. De fleste vil kjenne spent muskulatur som en murrende verking, særlig når spenninger har stått over tid og begynner å bli kroniske.

Det er vanlig at refererte smerter fra nakken kan gi hodepine, såkalt tensjonshodepine. Dette kan også være en del av årsaken til migrene, og behandling av spenninger i nakke og skulder gir ofte reduserte smerter hos migrenepasienter.

Det er viktig å vite at overnevnte symptomer kan være tegn på underliggende sykdom, spesielt hvis symptomene er vedvarende og progressive, og da vedvarende utover normalforløpte på 12-uker. Det anbefales derfor å få utelukket underliggende sykdom i primærhelsetjenesten i forkant av akupunkturbehandlingen, da gjerne hos kiropraktor og/eller fastlege.

Akupunktur og smerte i nakke og skulder

Smerter i nakke og skulder er en av de vanligste årsakene til å oppsøke akupunkturbehandling i Norge. Triggerpunktakupunktur hjelper mange med nakke- og skulderplager ved å lindre smerter og gi økt funksjon i muskulaturen. I tillegg til de rene muskelnålene, kan akupunktøren velge å bruke strategier fra tradisjonell kinesisk medisin. Da vil akupunktøren identifisere meridianer som er blokkerte og vurdere hvilke punkter som kan være mest effektive. Enkelte punkter på hender og føtter er spesielt indisert for skuldrene og nakken, og erfaring viser at disse punktene kan ha gode resultater hos mennesker som er litt nåleskeptiske.

Råd og veiledning

Ta pauser fra statiske stillinger som ved kontorarbeid, og arbeid over bøker. Bruk pausen til å hente deg noe å drikke, rull og beveg på skuldrene og nakken for å få igjen sirkulasjonen. Mange bedrifter har tilbud om massør eller lett sirkulasjonstrening for sine ansatte. Forhør deg om dette og benytt deg av det. Stress og mistrivsel er en stor årsak til spenninger i nakke og skulder. Finn en metode som passer for deg for å avspenne og gi slipp på stress. Yoga og meditasjon fungerer for mange, mens andre kan ha det bedre med andre typer trening og andre typer teknikker som for eksempel skriving.

Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Atlasklinikken | Ryggsmerter og akupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Det antas at 10 – 20% av alle langtidssykemeldinger skyldes ryggssmerter. I tillegg utgjør denne diagnosen rundt 10% av alle uførepensjoner, og er derfor den største enkeltdiagnosen som gir trygdeutbetalinger. Det deles vanligvis inn i to former; en akutt og en kronisk form.
Atlasklinikken | Tennisalbue og musearm
Av Step2web As 21 May, 2021
Tennisalbue og musearm er de to vanligste navnene på belastningsskader i albue og arm. Tennisalbue er det hverdagslige navnet på den medisinske tilstanden lateral epikondylitt, en betennelsestilstand på utsiden av albuen.
Atlasklinikken | Akupunktur og migrene
Av Step2web As 20 May, 2021
Mange assosierer migrene med hodepine, men det kan også være følgetilstander som kvalme, oppkast, lys og lyd ømfintlighet samt tale- eller synsforstyrrelser som kan komme i forkant av selve hodepinen.
Atlasklinikken | Akupunktur mot hodepine
Av Step2web As 20 May, 2021
Innenfor akupunkturen har vi en annen inndeling av hodepinen enn den kjent i vestlig medisin. Vi diagnostiserer ut i fra hvor hodepinen sitter, hvordan den kjennes ut og hva som gjør den bedre eller verre. Hvor hodepinen er lokalisert i hodet har betydning for hvilke punkter vi velger på hender og føtter for å drenere den meridianen som er blokkert.
Atlasklinikken | Akupunktur mot muskel- og skjelettplager
Av Step2web As 20 May, 2021
Hvordan akupunktøren velger å behandle dine muskel- og skjelettplager avhenger av forskjellige faktorer. Det er flere strategier som kan benyttes. I de tilstandene som preges av muskelsmerter eller spent muskulatur, er det vanlig å identifisere triggerpunkter som kan gi de smertene du søker behandling for. I tillegg kan akupunktøren bruke klassiske akupunkturpunkter enten for å stimulere kroppens egen smertedempingen generelt, eller å dempe stress og uro som kan påvirke smertebildet.